Nasi nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu trenerów ogólnopolskiego projektu „Wychować człowieka mądrego”
Jest to projekt realizowany przez Instytut Tutoringu Szkolnego, sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
CZYM JEST TUTORING? Oto charakterystyka w pigułce:
Tutoring szkolny w pigułce
- Tutoring szkolny to efektywne wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej nauczycieli.
- Tutor – indywidualny opiekun ucznia, poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron.
- Relacja tutorska staje się bazą rozwoju dla ucznia i nauczyciela. Uczeń ma kontakt z „mądrym dorosłym”, nauczyciel czuje się w tej relacji spełniony i może uniknąć wypalenia zawodowego.
Metoda tutoringu szkolnego stosowana jest od 1995 roku w szkołach „ALA” Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, a od 2008 roku rozwijana jest w kilkuset szkołach publicznych i niepublicznych w Polsce. W NSP „ŹRÓDŁA” STOSUJE TUTORING OD 2013 R. (OD POCZĄTKU NASZEJ PLACÓWKI).
Tutoring jest dla szkoły:
- efektywnym wsparciem w pracy dydaktycznej i wychowawczo – opiekuńczej,
- uzupełnieniem lub zastąpieniem dotychczasowego modelu wychowawstwa klasowego,
- szansą na stworzenia przyjaznego środowiska oraz zbudowania indywidualnej relacji między opiekunem – tutorem, a jego wychowankiem,
- okazją do wprowadzenia w szkole innowacyjnego i nowoczesnego modelu pracy pedagogicznej, który wzmacnia diagnostyczno – profilaktyczną funkcję procesu wychowawczo – opiekuńczego,
- sposobem na włączenie rodziców (pierwszych i najważniejszych wychowawców i nauczycieli swoich dzieci) do procesu pedagogicznego,
- okazją do doskonalenia atmosfery w szkole,
- szansą na zmniejszenie zachowań ryzykownych wśród uczniów oraz na zwiększenie frekwencji uczniów,
- okazją do uświadomienia pracownikom niepedagogicznym szkoły, że oni również wspierają proces wychowawczy.
Tutoring jest dla nauczyciela:
- możliwością zdobycia wiedzy, zestawu narzędzi oraz praktycznych umiejętności do pracy metodą tutoringu,
- szansą na rozpoznanie potencjału i mocnych stron uczniów,
- możliwością udzielania uczniom skutecznego wsparcia w procesie wyznaczania i realizowania celów,
- sposobem zwiększenia satysfakcji z pracy i tym samym uniknięcia wypalenia zawodowego,
- drogą budowania autorytetu nauczyciela,
- szansą na nowe, odświeżające spojrzenie na edukację oraz relację nauczyciel – uczeń,
- bazą ciągłego rozwoju zawodowego poprzez udział w grupowych i indywidulanych spotkaniach superwizyjnych doskonalących tutorów.