„Wychować człowieka mądrego”

 
Nasi nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu trenerów ogólnopolskiego projektu „Wychować człowieka mądrego”
Jest to projekt realizowany przez Instytut Tutoringu Szkolnego, sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

 

CZYM JEST TUTORING? Oto charakterystyka w pigułce:

Tutoring szkolny w pigułce

  • Tutoring szkolny to efektywne wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej nauczycieli.
  • Tutor – indywidualny opiekun ucznia, poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron.
  • Relacja tutorska staje się bazą rozwoju  dla ucznia i nauczyciela. Uczeń ma kontakt z „mądrym dorosłym”, nauczyciel czuje się w tej relacji spełniony i może uniknąć wypalenia zawodowego.

Metoda tutoringu szkolnego stosowana jest od 1995 roku w  szkołach „ALA” Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, a od 2008 roku rozwijana jest w kilkuset szkołach publicznych i niepublicznych w Polsce. W NSP „ŹRÓDŁA” STOSUJE TUTORING OD 2013 R. (OD POCZĄTKU NASZEJ PLACÓWKI).
Tutoring jest dla szkoły:

  • efektywnym wsparciem w pracy dydaktycznej i wychowawczo – opiekuńczej,
  • uzupełnieniem lub zastąpieniem dotychczasowego modelu wychowawstwa klasowego,
  • szansą na stworzenia przyjaznego środowiska oraz zbudowania indywidualnej relacji między opiekunem – tutorem, a jego wychowankiem,
  • okazją do wprowadzenia w szkole innowacyjnego i nowoczesnego modelu pracy pedagogicznej, który wzmacnia diagnostyczno – profilaktyczną funkcję procesu wychowawczo – opiekuńczego,
  • sposobem na włączenie rodziców (pierwszych i najważniejszych wychowawców i nauczycieli swoich dzieci) do procesu pedagogicznego,
  • okazją do doskonalenia atmosfery w szkole,
  • szansą na zmniejszenie zachowań ryzykownych wśród uczniów oraz na zwiększenie frekwencji uczniów,
  • okazją do uświadomienia pracownikom niepedagogicznym szkoły, że oni również wspierają proces wychowawczy.

Tutoring jest dla nauczyciela:

  • możliwością zdobycia wiedzy, zestawu narzędzi oraz praktycznych umiejętności do pracy metodą tutoringu,
  • szansą na rozpoznanie potencjału i mocnych stron uczniów,
  • możliwością udzielania uczniom skutecznego wsparcia w procesie wyznaczania i realizowania celów,
  • sposobem zwiększenia satysfakcji z pracy i tym samym uniknięcia wypalenia zawodowego,
  • drogą budowania autorytetu nauczyciela,
  • szansą na nowe, odświeżające spojrzenie na edukację oraz relację nauczyciel – uczeń,
  • bazą ciągłego rozwoju zawodowego poprzez udział w grupowych i indywidulanych spotkaniach superwizyjnych doskonalących tutorów.