Zemsta uczniów na „Zemście”

Niezrozumiały tekst, język i słownictwo, przez które trudno się przebić i dojść „o czym ta książka w ogóle jest”? Tak, to nagminny problem uczniów starszych klas, którzy stykają się z literaturą staropolską. A nawet jeśli jest to utwór z epoki romantyzmu, to nadal warstwa językowa przysparza wielu problemów. Tak też było w przypadku obecnie omawianej przez klasę 7. „Zemsty”, która przecież jest komedią i powinna śmieszyć… A co zrobić, jeśli zamiast śmieszyć – odstrasza???

Sposobów jest wiele, a jeden z nich uczniowie poznali na minionych lekcjach języka polskiego. Oczywiście najłatwiej sprowadzić dawne dzieło do czasów dzisiejszych. Oprócz opowiedzenia sobie treści „naszym językiem”, zrobili oni także profile facebookowe głównych postaci – Cześnika Raptusiewicza, Rejenta Milczka i Papkina. I nagle okazało się, że informacje podane w lekturze, cechy charakteru i wypowiedzi bohaterów pozwalają stworzyć komiczne posty i komentarze okraszone dużą ilością emotikonów. I co? Te postaci naprawdę śmieszą, a kłótnie i perypetie bohaterów obśmiewamy tak samo gromko, jak Aleksander Fredro i jego współcześni.

                                                                                                                                                             Monika Augustyniak