PATRIOTYZM
Patriotyzm to postawa szacunku i miłości do własnej ojczyzny oraz gotowość do poświęcenia własnego życia i pracy dla jej dobra. Patriotyzm to także umiłowanie i pielęgnowanie narodowej tradycji, kultury czy języka.
Cnota ta wspiera prawidłowy rozwój naszych dzieci, pozwala im poznawać podstawowe wartości w życiu człowieka, kształtować własne poglądy i czuć się częścią większej – niż własna rodzina – społeczności. Dzięki swoim odwołaniom do przeszłości, pomaga młodemu pokoleniu budować przyszłość – w poczuciu sprawiedliwości i docenienia tego, co otrzymało oraz w poczuciu radości i dumy z tego, gdzie przyszło mu żyć.
Zarówno rodzice w domu jak i nauczyciele w szkole mogą i powinni rozbudzać w dzieciach tę cnotę zapoznając je z pięknem i bogactwem naszego narodowego dziedzictwa.
Uczenie dzieci patriotyzmu warto zacząć jak najwcześniej, najlepiej w formie zabawy i przy okazji pewnych wydarzeń. W listopadzie takim wydarzeniem jest Święto Niepodległości.
Dzieci dowiadują się o ważnych datach z historii Polski, poznają i śpiewają hymn państwowy, kolorują lub wykorzystując inne techniki plastyczne wykonują godło i flagę Polski. Można przy tej okazji odwiedzić z dzieckiem miejsca pamięci narodowej w swojej miejscowości, wybrać się na wycieczkę do stolicy czy zorganizować bal z okazji odzyskania niepodległości.
Uczenie patriotyzmu to element edukacji obywatelskiej: pomagamy zrozumieć dziecku jak działa demokracja oraz jakie są prawa i obowiązki wynikające z ustroju demokratycznego.
W konstytucji RP czytamy: „Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia, wolności i prawa polityczne, ekonomiczne, socjalne, kulturalne. Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne. Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie”. Trzeba zatem dzieciom tłumaczyć, że bycie obywatelem oznacza zarówno prawo do wolności czy udziału w wyborach jak i obowiązek troski o innych oraz otaczające nas środowisko naturalne.
Aby uczyć dzieci takiej postawy obywatelskiej możemy np. porozmawiać z nimi na temat co by było, gdyby w domu lub w szkole nie panowały żadne zasady? Co działoby się na ulicach gdyby nie było tam znaków drogowych i nie obowiązywałyby przepisy ruchu drogowego? Co chciałyby zrobić dla innych ludzi, gdyby same zostały prezydentem?
Rozmawiając na te tematy i dlaczego ważne jest przestrzeganie prawa, możemy jednocześnie przybliżyć konsekwencje jego łamania.
Warto również zapytać dziecko, by – własnymi słowami – odpowiedziało, kim jest dobry obywatel? Można wspólnie porozmawiać o sytuacjach, które – jego zdaniem – mogą świadczyć o obywatelskiej postawie. Przykładowe tematy do dyskusji w domu lub na lekcji:
- czy byłem uprzejmy dla kolegi z innej klasy, szkoły, innego miasta, kraju?
- czy pomogłem posprzątać szkolne boisko, czy ustąpiłem miejsca starszej osobie?
- czy gromadzę niepotrzebne mi już zabawki/ubrania by oddać je potrzebującym dzieciom?
- czy potrafię odmówić, gdy kolega namawia mnie do złego, np. do kradzieży w sklepie?
- czy do jazdy na rowerze zakładam kask i przestrzegam zasad bezpieczeństwa na ścieżce rowerowej?
- czy przechodzę przez ulicę tylko w wyznaczonych miejscach a zanim przejdę przez ulicę czekam na zielone światło?
KLASA PIERWSZA
W szkole: | W domu: |
I TYDZIEŃ |
|
– znam pojęcia: „ojczyzna”, „naród”- znam swoje najbliższe otoczenie (potrafię się przedstawić, znam swój adres)- znam flagę narodową, hymn państwa, godło Polski, granice i sąsiadów Polski
– znam ważne święta narodowe |
– wybieram się z rodzicami do miejsca związanego ze Świętem Narodowym (pomnik, nagrobki, …) jeden lub kilka razy w tym miesiącu-rozmawiam z rodzicami o postawie patriotycznej (jedna lub kilka rozmów z inicjatywy rodziców) |
II TYDZIEŃ |
|
– dbam o przyrodę (szanuję zieleń i zwierzęta, chodzę po chodniku, wyrzucam śmieci do kosza, nie zrywam roślin chronionych, oszczędzam wodę, oszczędzam papier)- znam ważne miejsca dla narodu polskiego | – wywieszam z rodzicami flagę narodową przed naszym domem przed Świętem- rozmawiam z rodzicami o historii w związku ze Świętem Narodowym (jedna lub kilka rozmów z inicjatywy rodziców) |
III TYDZIEŃ |
|
– znam swoje miasto (znam zabytki, herb miasta, ważne ośrodki i instytucje)- wykonuję prace na rzecz szkoły | – dbam o przyrodę (szanuję zieleń i zwierzęta, chodzę po chodniku, wyrzucam śmieci do kosza, nie zrywam roślin chronionych, oszczędzam wodę, oszczędzam papier)- pomagam rodzicom zadbać o otoczenie domu przed zimą lub w pracach domowych (częstotliwość wg potrzeb rodziców) |
IV TYDZIEŃ |
|
– znam wybrane legendy polskie- uczestniczę w wyborach do samorządu szkolnego | – z inicjatywy rodziców wybieramy się na wycieczkę/ki po Skierniewicach (lub innym miejscu), odwiedzając wybrane miejsce/a (zabytki, ważne instytucje, …) – wykonuję pracę związaną z wycieczką (np. rysunek) i przynoszę do szkoły |
KLASA STARTOWA
W szkole: | W domu: |
I TYDZIEŃ |
|
– znam pojęcie: „ojczyzna”- znam swoje najbliższe otoczenie (potrafię się przedstawić, znam swój adres)- znam flagę narodową, hymn państwa, godło i stolicę Polski | – wybieram się z rodzicami do miejsca związanego ze Świętem Narodowym (pomnik, nagrobki, …) jeden lub kilka razy w tym miesiącu-rozmawiam z rodzicami o postawie patriotycznej (jedna lub kilka rozmów z inicjatywy rodziców) |
II TYDZIEŃ |
|
– dbam o przyrodę (szanuję zieleń i zwierzęta, chodzę po chodniku, wyrzucam śmieci do kosza, nie zrywam roślin chronionych, oszczędzam wodę, oszczędzam papier) | – wywieszam z rodzicami flagę narodową przed naszym domem przed Świętem- rozmawiam z rodzicami o historii w związku ze Świętem Narodowym (jedna lub kilka rozmów z inicjatywy rodziców) |
III TYDZIEŃ |
|
– znam swoje miasto (znam ważne miejsca i herb miasta, legendy związane z miastem Skierniewice)- znam ważne święta narodowe | – dbam o przyrodę (szanuję zieleń i zwierzęta, chodzę po chodniku, wyrzucam śmieci do kosza, nie zrywam roślin chronionych, oszczędzam wodę, oszczędzam papier)- pomagam rodzicom zadbać o otoczenie domu przed zimą lub w pracach domowych (częstotliwość wg potrzeb rodziców) |
IV TYDZIEŃ |
|
– znam granice Polski, potrafię wymienić jej sąsiadów. | – z inicjatywy rodziców wybieramy się na wycieczkę/ki po Skierniewicach (lub innym miejscu), odwiedzając wybrane miejsce/a (zabytki, ważne instytucje, …)- wykonuję pracę związaną z wycieczką (np. rysunek) i przynoszę do szkoły |