Opierając się na pedagogicznym założeniu, iż od pewnego momentu dziewczęta i chłopcy uczą się i rozwijają inaczej, a co za tym idzie potrzebują innego podejścia w szkole, proponujemy dostosowanie technik i metod dobranych do potrzeb obu płci.
Zróżnicowanie takie pozwala na większą wydajność w nauce zarówno chłopców jak i dziewcząt, metodykę kształcenia lepiej dostosowaną do płci, jak również brak zachowań rywalizacyjnych, aby „zaistnieć”, „pokazać się” osobom drugiej płci.
Nasz model edukacji, w myśl zasady, że ludzie są różni ale równi, umożliwia i ułatwia:
• dostrzeganie naturalnych różnic i rozwijanie w sobie szacunku do płci własnej i przeciwnej;
• dobór odpowiednich metod nauczania i technik pracy (uwzględniających indywidualne różnice między dziewczętami i chłopcami w sposobie przyswajania wiedzy, pracy zespołowej, temperamencie oraz odbierania i reagowania na bodźce);
• dobór odpowiednich metod wychowawczych przy zachowaniu tych samych celów (inaczej uczy się dziewczęta i chłopców takich postaw jak szczerość, pracowitość, przyjaźń czy wzrastanie w wierze);
• skuteczne komunikowanie i budowanie prawidłowych relacji;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości i przełamywanie stereotypów społecznych;
• skuteczne pomaganie dziecku w rozwijaniu własnych talentów.
Podstawowe założenia edukacji zróżnicowanej mówią zatem o tym, że istnieją naturalne różnice między dziewczętami i chłopcami i dlatego potrzeba odmiennych podejść w procesie ich wychowania i edukacji. Dlatego też w szkołach pracujących zgodnie z modelem edukacji zróżnicowanej dziewczętom i chłopcom przekazywane są te same treści ale w różny sposób, różnymi metodami i przy wykorzystaniu różnych narzędzi edukacyjnych.
Zestawienie różnic między chłopcami i dziewczętami:
DZIEWCZĘTA | CHŁOPCY | |
Percepcja bodźców wzrokowych i słuchowych | – odróżniają różne odcienie jednego koloru; | – rzadziej nawiązują kontakt wzrokowy, widzą mniej kolorów i mniej szczegółów; – głośniej mówią i reagują z opóźnieniem lub wcale na niektóre, np. zbyt cicho lub spokojnie wydane polecenia; |
DZIEWCZĘTA | CHŁOPCY | |
Zachowanie i temperament | – chętniej pracują w ciszy; – łatwiej współpracują w grupie; – nie dążą do rywalizacji za wszelką cenę; – realnie oceniają swoje możliwości; |
– wykazują ciągłą gotowość do bycia w ruchu; – lubią rywalizować; – żywiej i gwałtowniej reagują na bodźce; |
DZIEWCZĘTA | CHŁOPCY | |
Rozwój mowy i rozumowanie | – wcześniej uczą się mówić; – lubią mówić i słuchać; |
– mają lepszą wyobraźnię przestrzenną; – z większą łatwością mogą jednocześnie mówić i odczytywać mapę; |
DZIEWCZĘTA | CHŁOPCY | |
Rozwój i przeżywanie emocji | – są bardziej zainteresowane działaniami interpersonalnymi; – wykazują empatię i otwartość na drugą osobę; |
– wolą działania bezosobowe i wyraźnie określone; – nie zwracają uwagi na odczucia innych osób w grupie ale koncentrują się na celu, do którego dążą; – mają więcej wiary w siebie; – mają umiejętność przetwarzania agresji na motywację i ambicję; |
DZIEWCZĘTA | CHŁOPCY | |
Organizacja pracy | – optymalna temperatura w klasie – powyżej 20 st. C; – ich pomoce wizualne muszą być barwne, estetyczne i różnorodne; – potrzebują więcej czasu na zajęcia artystyczne; |
– optymalna temperatura w klasie – poniżej 20 st. C; – powinni mieć lepiej oświetlone miejsce pracy i miejsca ekspozycji pomocy wizualnych w klasie; – komunikują się z otoczeniem przez ruch i aktywność fizyczną; – potrzebują więcej czasu na naukę czytania; |
DZIEWCZĘTA | CHŁOPCY | |
Metody i techniki pracy | – lubią wszelkie prace zespołowe; – wolą prace spokojne, wykonywane w ciszy; – lubią kiedy decyduje się za nie o kolejności i doborze tematów prac; – pomoce dla dziewcząt muszą być kolorowe i estetyczne; – z łatwością uczą się śpiewu i uwielbiają wszelkiego rodzaju zajęcia muzyczno-teatralne; |
– potrzebują dużo ruchu i elementów rywalizacji; – wolą pracować w pojedynkę, ewentualnie w małych, konkurujących ze sobą grupach; – potrzebują do nauki pomocy, które umożliwiają manipulację; – cenią sobie wolność wyboru; – lubią śpiewać, dobre efekty daje połączenie muzyki i czytania; |