Kompostownik – czyli jak wyprodukować czarne złoto ogrodnika.

Kompostownik – czyli jak wyprodukować  czarne złoto

Uczniowie klasy V lekcję biologii o temacie „Cudzożywność” zrealizowali w przyszkolnym ogródku ekologicznym. Szczególną uwagę zwróciliśmy na kompostownik, który po porządkach jesiennych został zapełniony różnymi odpadami organicznymi. Znalazły się tam liście, chwasty, rozdrobnione gałęzie. Przez szklaną ścianę kompostownika obserwowaliśmy co tam naprawdę się dzieje. Okazało się, że materiał w dolnej części został zamieniony na bardzo użyteczny i wartościowy nawóz roślinny „Czarne złoto”. Stało się to za przyczyną organizmów, które trawią szczątki materii organicznej. Są to głównie bakterie, grzyby oraz dżdżownice. Udało nam się pobrać odrobinę „czarnego złota” do obserwacji przez lupę. Poznaliśmy dzięki temu cechy dobrego kompostu. Wiemy już, że ma ciemny kolor i ziemisty zapach oraz, że jest jednorodny. Dodatkowo wiemy, że nie posiada organizmów chorobotwórczych oraz aktywnych nasion chwastów. Bardzo dobrze wpływa na rozwój roślin. Na pewno przetestujemy „czarne złoto” z naszego ogródka ekologicznego na wiosnę, sadząc w naszej klasie zioła oraz rośliny doniczkowe.

Na kolejnej lekcji biologii prowadziliśmy obserwacje mikroskopowe bakterii i grzybów, które zostały wyhodowane z kompostu na pożywkach mikrobiologicznych. Uczyliśmy się samodzielnie wykonywać preparaty mikroskopowe. Obrazy spod mikroskopu były przepiękne. Mikroorganizmy są „wielkie” !  Nie dość, że produkują „czarne złoto” to same są zachwycają swoim urokiem !