„Wychowaj swoje dziecko zanim zrobi to ktoś obcy”

DSC00780a

W środowy wieczór, 17 czerwca br. do przedszkola Świętej Rodziny przybyło kilkadziesiąt osób, rodziców i pedagogów, aby wysłuchać wykładu p. Małgorzaty Więczkowskiej „Dziecko w świecie bajek i obrazów.” Dla społeczności naszej szkoły to temat bardzo istotny, ponieważ stanowi ważny element naszego programu profilaktyczno-wychowawczego. Dlatego włączyliśmy się w zorganizowanie tego spotkania.

DSC00781a

Prelegentka, zajmująca się od kilkunastu lat badaniem mediów i ich wpływu na młodego człowieka,  pokazała mechanizmy odwrażliwiania dzieci i silnego wpływu popkultury na kształtowanie młodego pokolenia.  Ważnym punktem wyjścia było dziecko jako odbiorca. Najważniejszym filarem, który ma wpływać na dziecko jest dom rodzinny. To rodzice są wezwani do tego aby zaspokoić nie tylko potrzeby materialne, ale również emocjonalne czy duchowe. Kolejne miejsca, gdzie rozwija się dziecko to przedszkole czy szkoła, które mają dopełniać świat wartości. Z wiekiem to również grupa rówieśnicza staje się ważnym punktem odniesienia, i w końcu media, które stały się dziś wszechobecne. Badania pokazują, że młody człowiek spędza dziennie nawet 5 godzin przed ekranem telewizora czy komputera. W takim czasie bardzo mocno nasiąka treściami, które są mu przekazywane, staje się wiernym konsumentem.

DSC00789a

Mocnym punktem wykładu stały się liczne gadżety, zdjęcia czy wyniki badań pokazujące jak ważnym celem dla producentów i reklamodawców jest dziecko. Jako rodzice i wychowawcy powinniśmy wiedzieć, że media działają na odbiorcę na 3 sposoby: bezpośrednio, oddziaływając na intelekt czy emocje, kumulatywny, przez działanie długofalowe, oswajające i przyzwyczajające oraz podświadomy, ukrywając często destruktywne obrazy i treści w niewinnych przekazach.

DSC00777a

P. Małgorzata wielokrotnie zachęcała aby przyglądać się obrazom i treściom skierowanym do dzieci, tylko w ten sposób możemy wychwycić ewentualne zagrożenia i obronić dzieci przed złym przekazem. Aby uchronić przed szkodliwym wpływem mediów prelegentka wskazała pomocne praktyki:

– ustalenie zasad korzystania z mediów;

– ustawienie telewizora czy komputera we wspólnym pokoju;

– interesowanie się tym, co dziecko robi i czym się zajmuje przy komputerze;

– uczenie dzieci racjonalnego wybierania programów TV;

– kontrolowanie i ograniczanie czasu korzystania z mediów (wskazania: do 3 roku życia – w ogóle, do 7 r. ż. pół godziny dziennie, do 12 r. ż. ok. 1 godziny dziennie, do 16 r. ż. ok 2 godzin dziennie)

– wspólne ustalanie zasad z jakich gier, czy programów można korzystać;

– w razie potrzeby szukać pomocy u specjalistów.

Warto wspierać rozwój pasji w dzieciach, bo to chroni je od wpadania w uzależnienia. Pozytywnym akcentem na zakończenie wykładu stały się propozycje edukacji medialnej. Dzieci uwielbiają zabawę, więc dobrze to wykorzystać prze „bon medialny”, wykorzystując centymetr krawiecki do odmierzania czasu przeznaczonego na media w ciągu tygodnia. Niech media staną się pozytywnym sposobem rozwoju relacji rodzinnych poprzez tworzenie „gazetki rodzinnej” przy użyciu programów komputerowych. Nieocenioną wartość ma obecność rodzica, który razem z dzieckiem korzysta z mediów i wyszukuje w nich informacje na pasjonujące dziecko tematy. Na koniec rada, która jest bardzo prosta – warto czytać dzieciom na głos, to nie tylko budowanie dobrej relacji ale podstawa do wielopłaszczyznowego rozwoju.

DSC00778a

 

Patronat nad wykładem objęły:

150617-wyklad-media